วันอังคารที่ 5 พฤศจิกายน พ.ศ. 2556


Ancient Chinese built Forbidden City with stones dragged on ice

By Cheng Yingqi ( China Daily)l
What's instantly noticeable about the Forbidden Citywhich served as the home of emperorsand their households for almost 500 years since the 15th centuryare the enormous whitestone foundations supporting the historical site's 980 wooden buildings.
"You go to the Forbidden City and see these massive rocks and you ask yourself: 'How in theworld did they ever move this rock here?'" said Thomas Stone of the department of mechanicaland aerospace engineering at Princeton Universityas quoted by Nature magazine.
Ancient Chinese built Forbidden City with stones dragged on ice
Tourists visit the Forbidden CityAug 19, 2013. [Photo by Yan Daming/Asianewsphoto]
Stone is part of a three-person team that recently discovered howIn a report published onTuesday in the Proceedings of the National Academy of Sciencesthey revealed that Chinesearchitects hauled the rocks from quarries in Fangshanlocated 70 kilometers south ofdowntown Beijingon wooden sledges along ice roads.
Li Jiangan expert in mechanical engineering from the University of Science and TechnologyBeijing and a member of the team that performed the studyfound ancient Chinese documentsdescribing how people transported a 120-metric-ton rock to repair three major halls in theForbidden City in 1557.
The ancient documentLianggong Dingjian Jiwhich translates as "the reconstruction record oftwo palaces", detailed how workers created man-made ice paths to transport the stoneTheprocess was methodicalevery half kilometerwells were dug to obtain waterwhich was thenpoured onto a road and allowed to freeze to reduce the friction between the sledges and theroad.
"The 49-cubic-meter rock was hauled to Beijing in four weeksThat is an average speed ofabout eight centimeters per second," Li said.
The scientists were amazed that ancient Chinese builders continued to use the slowlaboriousmethod well into the 16th centuryeven after wheeled vehicles had been present in China formore than 3,000 years.
"When we talk about hauling in a mechanical engineering contextwe often think of ancientEgyptians and Assyriansbut we do not usually refer to ancient China," Li said.
In science history publicationssuch as Duncan Dowson's classic History of Tribology, "thehaulage of colossal statues by masses of men does not appear in any kind of ancient Chineserepresentation", because wheels with spokes appeared in China at about 1500 BC.
The researchers found that the ancient Chinese combination of ice paths and sledges were thesafest and most efficient way to transport massive objects.
"Ancient documents until the late 16th century show that wheeled vehicles could carry amaximum load of 95 tonsSo workers had to find other methods to ship the multi-ton rocks," Lisaid.
Sledges were also used to keep the expensive large stones from being damaged.
Studies comparing the ancient Chinese technique of transporting stone with methods fromother ancient civilizations show it is more efficient to drag the sledges rather than to usewooden rollersas the Assyrians did.
Stone said the team's calculations show that dragging the 120-ton rock with a sledge overground that was not frozen with ice would have required a labor force of more than 1,500peopleOn ice or wet wooden railson the other handit would have required 330 menTheancient Chinese practice of hauling stone along an ice road lubricated by water would haveneeded fewer than 50 men.
chengyingqi@chinadaily.com.cn

 

ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น